Monday 14 March 2011

Era baru ragbi Pulau Pinang

Assalamualaikum..

Dah lama peminat ragbi di Pulau Pinang dok tunggu saat ini..Liga Ragbi Pulau Pinang buat pertama kalinya akan diadakan di negeri ini. Aku sempat tanya Coach Ismail, sepanjang dia main ragbi pernah tak ada kejohanan macam ni? Dia kata tak pernah ada pun..bangga, bangga..aku sebahagian dari sejarah ragbi di Pulau Pinang.

Sebenarnya ragbi di Pulau Pinang pernah menghadapi zaman suram. Persatuan Ragbi Pulau Pinang (PRPP) atau dahulunya dikenali sebagai Penang Rugby Union (PRU) pernah dibatalkan keanggotaannya oleh Pesuruhjaya Sukan. Bila ini terjadi ragbi di Pulau Pinang seperti hilang arah tujuan. Mujurlah ada insan-insan yang sayangkan ragbi dan melihat ragbi lebih dari hanya satu permainan berkumpul dan merancang untuk menghidupkan ragbi di Pulau Pinang. Coach Ismail sebagai pengemudi telah mengumpulkan beberapa orang yang komited terhadap sukan ragbi lalu mengadakan perjumpaan dan inisiatif untuk mewujudkan semula sebuah pertubuhan ragbi yang berdaftar dengan Pesuruhjaya Sukan dan Kesatuan Ragbi Malaysia. Akhirnya pada pertengahan 2007, wujudlah Persatuan Ragbi Pulau Pinang dengan rasminya.

Terima kasih diucapkan kepada YB Senator Dato' Musa bin Sheikh Fadzir yang sudi menerajui PRPP. Banyak jasa, sumbangan dan usaha Dato' yang membolehkan kami berada di tempat kami sekarang. Bagi Coach Ismail, anda adalah inspirasi dan tulang belakang PRPP. Bagi yang tidak kenal Coach Ismail mungkin akan cakap-cakap belakang, tapi bagi saya yang sudah bersama beliau selama lebih kurang 20 tahun, Coach Ismail bukan lagi saya anggap sebagai coach saya, tetapi juga abang, bapa dan juga kawan. Banyak sumbangan beliau kepada ragbi di Pulau Pinang. Saudara Hisham, anda hebat..jiwa memang jiwa ragbi..bagi AJK lain, terima kasih daun keladi..jasa-jasa anda semua hanya Allah yang dapat membalasnya..

Bagi rakan-rakan lain, sama-samalah kita membantu menaikkan semula ragbi di Pulau Pinang. Kami masih baru dan masih banyak kelemahan yang perlu dibaiki dan diatasi.

Kami juga berharap Liga Ragbi Pulau Pinang akan menjadi liga ragbi yang berprestij tinggi dan menjadi acara tahunan bagi Persatuan Ragbi Pulau Pinang. Sama-samalah kita menyokongnya.

"DEMI PERSAHABATAN"

3 comments:

  1. Tempat latihan atau pusat latihan untuk ragbi pulau pinang di mana? Saya sebelum ni merantau dan bermain ragbi di J0h0r & KL. Sekarang saya nak kembali semula ke utara tempat lahir saya untuk mencurahkan bakti. Harap boleh maklumkan dalam blog tempat2 latihan di penang.

    ReplyDelete
  2. salam..sebelum ni saya main di JB..skarang baru mula kerja di Penang..katne bley join club or main petang2..boring gile le..bdan pn da mula naek

    ReplyDelete
  3. nk join main gak?

    tp x reti....leh ke join klu x reti...

    mcm ne nk daftar masuk kelab?

    ReplyDelete